Digital markedsføring

Innholdsmarkedsføring: Trender

Innenfor fagfeltet digital markedsføring er noe av det aller viktigste å holde deg oppdatert på trender. Dette handler like mye om trender som baserer seg på teknologi som trender sett i et forbrukerpespektiv. Som med alt er det ofte lett å holde seg til vaner, uansett hva du driver med, spesielt hvis det fungerer og du føler deg komfortabel. Det å utforske nye områder, og eventuelt gjøre noe annet kan være skummelt, men innenfor digital markedsføring er du nødt til å holde deg oppdatert om du skal overleve. Digital markedsføring i seg selv har ulike trender, og for 2018 er det innholdsmarkedsføring som er den heteste trenden (Chaffey, 2018). Innholdsmarkedsføring er noe jeg synes er interessant, og noe jeg driver med i dette sekund, nettopp det å blogge. Derfor har jeg valgt å undersøke trendene innenfor innholdsmarkedsføring i 2018.

Innholdsmarkedsføring

For de av dere som ikke er 100% sikre på hva innholdsmarkedsføring eller også kjent som content marketing faktisk er, kan en definisjon fra Content Marketing Institute gi deg en liten pekepinn:

«Innholdsmarkedsføring er en strategisk markedsstrategi fokusert på å skape og distribuere verdifullt, relevant og konsekvent innhold for å tiltrekke seg og beholde et klart definert publikum – og til slutt å drive lønnsom kundehandling. » 

Innholdsmarkedsføring kan ofte bli blandet med inbound marketing, men det er ikke helt det samme. Kort forklart er innholdsmarkedsføring en del av en inbound marketing strategi. Det vil si at det er flere andre faktorer enn bare det å skape innhold, som er viktig i en inbound marketing strategi. Eksempler på andre faktorer kan være å bygge, vedlikeholde og optimisere nettstedet ditt, og du er nødt til å bli funnet i søkemotorer. (Lieberman, 2016)

Trender i 2018

Etter å ha lest meg opp på de ulike trendene har jeg valgt å nevne tre trender jeg synes er interessante.

  1. Endring av innholdsformater
  2. Video
  3. Evergreen content

Endring av innholdsformater

Innholdsmarkedsføring handler ikke bare om det å skrive gode tekster og publisere disse tekstene på en blogg. Patel skriver at innholdsmarkedsføring beveger seg utover bloggideer, og ansettelse av kun tekstskrivere holder ikke lenger. Det virkomheter er nødt til å gjøre er å skape en strategi med en mer mangfoldig gruppe av talenter og ferdigheter. (Patel, 2018) Dette betyr altså at virksomheter må se på det store bildet, og ikke tenke at innhold kun er tekst. Det aller viktigste innenfor markedsføring er kunden. Ved å analysere kunden, og sette seg inn i hvordan kunden ser virksomheten kan du skape en strategi som fungerer på den mest optimale måten. Nå skal ikke jeg gå videre inn i hvordan dette kan gjøres, men det å lytte til kunden og faktisk høre på hva kunden har å si for og så implementere tiltak gir din virksomhet så enormt mye verdi.

Data fra Content Marketing Institute viser B2B markedsføreres innholdstaktikker, hvor datene er hentet fra suksessfulle organisasjoner i Nord-Amerika. Selv om dette ikke er data hentet fra Norge eller europeiske land, er det fremdeles interessant data for norske virksomheter.

(Kilde)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det vi kan se er at det er stor spredning i innholdstaktikkene, hvor det ikke bare er tekst som populært. Det som også er bemerkelsesverdig er at organisasjonene bruker i gjennomsnitt åtte av disse taktikkene. Grunnen til at jeg synes dette interessant, er fordi det stemmer med det Patel sier. Det er ikke nok å bare ha gode tekstforfattere, du er nødt til å ha en mangfoldig gruppe av dyktige ansatte på de ulike formatene. Men som vi også kan se, er det formater som krever gode skrivere som ligger øverst på listen.

Video

Video er kanskje den viktigste trenden innenfor content marketing. Grønbakken skriver at video er viktig fordi seerne får informasjon kjapt, enkelt og tydelig, og da spesielt gjennom en smarttelefon. Mye av dette henger også sammen med at vi mennesker oppfatter bilder mye raskere enn tekst. Dette gjelder dermed også video, og er den kanalen brukerne foretrekker mest innenfor innholdskanaler (Næss, 2017). Det å bruke video som innholdskanal kan gjøres på utrolig mange måter, alt fra gifs til live video. Sist nevnte har vokst raskt de siste årene, og Neil Patel skriver at det er live video som virkelig tar over. Patel nevner også hvorfor live video er noe markedsførere bør benytte seg av, hvor blant annet brukere bruker tre ganger så mye tid på å se live video enn en video som ikke er live.

En undersøkelse presentert av Livestream viser statistikk om live video fra et forbrukerperspektiv. Det er totalt 62 ulike funn, men jeg presenterer fem av de jeg synes er interessante.

  1. 80% av respondentene vil heller se en live video ennå lese et blogginnlegg.
  2. 82%  av respondentene er mer interesserte i å se en live video fra en merkevare enn å se et innlegg på sosiale medier.
  3. 78% av online publikum ser allerede live video på. 90% tror videokvalitet er det viktigste aspektet av Facebook Live-videoer.
  4.  4X så mange forbrukere vil helst se en video om et produkt enn å lese om det.
  5. 52% av markedsførere over hele verden navngir video som innholdskanal med det beste avkastningen.

Det finnes en hel haug med statistikker og anerkjente virksomheter og personer som sier at video virkelig er det man burde satse på. Video kan kanskje høres avansert ut, men nå i dag finnes det utrolige mange apper, nettsider, videoer osv som hjelper deg i å lage en video som er egnet din virksomhet.

Evergreen content

Evergreen content er noe jeg synes hørtes interessant ut, og utrolig viktig om man får det til. Det handler rett og slett om å produsere innhold som varer, altså innhold som har lang holdbarhetsdato. Evergreen content og SEO henger tett sammen, ettersom dette er tekster som lett blir funnet i søkemotorer. Denne typen innhold har også det særtrekket at innholdet alltid er interessant, altså at du slipper å oppdatere innholdet jevnlig. Grunnen til at innhold som dette er viktig og en av trendene for 2018 er at innholdet kan holde seg i en verdifull posisjon i søkemotorer over lang tid, samtidig som de genererer trafikk til nettsiden din. (Grønbakken, 2017) Tenk å kunne produsere innhold en gang som kan være verdifullt over flere måneder/år?

Det å lage innhold som kan vare over en lang periode kan være utfordrende, og kan bli gjort på flere ulike måter. Eksempler på Evergreen content kan være tips, produktanmeldelser, eller såkalt how-to innhold (Digitalmarketinginstitute). Eksempler på innhold som ikke er langvarig vil være innhold som raskt utdateres, som foreksempel statistikker, nyhetsartikler eller trender(dette innlegget).

 

Dette er bare en brøkdel av trendene i 2018, men håper det gav deg noe nyttig informasjon. For å avslutte innlegget siterer jeg Neil Patel:

«While the trends I’ve listed here are supported by data, trends aren’t everything. You should do your research to see how they can improve your own content marketing strategy moving into 2018.»

 

Kilder:

Chaffey, Dave: https://www.smartinsights.com/digital-marketing-strategy/10-marketing-trends/

Grønbakken, Guro: https://www.inboundnorway.com/blogg/de-3-viktigste-trendene-for-content-marketing-i-2018

Lieberman, Mike: https://www.square2marketing.com/blog/content-marketing-vs.-inbound-marketing-whats-the-difference

Næss, Elizabeth: https://www.idium.no/blogg/markedsforing/2017/digital-markedsforing-i-2018/

Patel, Neil: https://neilpatel.com/blog/content-marketing-trends-2018/

 

Del gjerne innlegget:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *