Hvordan lage landingssider i Unbounce (Med video)

 

Det å lage gode landingssider er viktig for konverteringsoptimalisering. Derfor har jeg valgt å lage en kort og enkel

guide for hvordan du kommer i gang med verktøyet Unbounce og hvordan du lager din første landingsside. Unbounce er et verktøy hvor du bygger landingssider raskt og øker konverteringene dine raskt.

I denne guiden skal jeg gå gjennom følgende punkter:

  1. Implementering av ditt domene sammen med unbounce
  2. Lage en landingsside
  3. Hvordan A/B-teste
  4. Implementering av Mailchimp
(Konverteringsbloggen.no)

Implementering av domene

  1. I det første steget skal du implementere ditt domene sammen med Unbounce. Dette gjøres ved å trykke på «domains» og deretter «Add your fist domain». Videre velger du enten «Add a new custom domain» eller «Add a wordpress domain». Her velger du selvfølgelig etter hva slags domene din nettside er. I mitt tilfelle implementerer jeg med wordpress. Når du har skrevet inn domene ditt må du installere en Unbounce plugin på nettsiden din. Ved å følge linken etter at du har skrevet inn ditt domene kommer du inn på din wordpress konto, og det vil automatisk komme opp en Unbounce utvidelse. Innstaller og aktiver denne. Unbouce sine steg for implementering er veldig enkelt å forstå, så dette skulle ikke være noe problem.
(Skjermdump fra Unbounce)

 

Nå kan du sette i gang med å lage landingssider. Det som er flott med Unbounce er at det finnes ferdiglagte maler, som du selv kan redigere. Skal du opprette et event, lansere et produkt eller kjøre et salg finnes det allerede maler som er designet for ditt formål.

Slik lager du en landingsside

  1. Klikk på «Create new page» øverst i venstre hjørne.
  2. Nå ser du de ulike malene du kan velge mellom. Du kan også velge å lage din egen mal, men jeg anbefaler å velge de ferdiglagte malene ettersom de kan enkelt redigeres etter ditt ønske. Velg den malen som passer ditt formål med landingssiden, som for eksempel at du skal lage et event. Når du har funnet den malen som du liker best, klikker du på «Start with this template» oppe til høyre.

    (Skjermdump fra Unbounce)
  3. Nå har du kommet til selve redigeringssiden. For å gjøre dette enkelt for deg å forstå, har jeg laget en kort video som tar for seg det viktigste i redigeringen.

A/B-testing

Nå som du har laget en landingsside kan du A/B-teste den. Ved å gjennomføre en A/B-test kan du optimalisere og finne den landingssiden som fører til flest konverteringer.
For å gjøre dette trykker du på landingssiden du har laget. På denne siden kan du gjennomføre en A/B-test. Ved å klikke på tannhjulet ved siden av «Edit»(Nr. 2 i bildet under) knappen kan du kopiere landingssiden, slik at du får to helt like landingssider. Nå har du to like sider, som heter «A» og «B». Nå kan du klikke «Edit» på siden som heter «B» og redigere den. Nå er du tilbake i redigeringen av landingssiden. Her kan du gjøre både store og små endringer. Du kan for eksempel bare endre bakgrunnsbilde og se om det gir forskjellige resultater fra orginalen. Når du har gjort de endringene du ønsker klikker du på «Save» og du kan gå tilbake til A/B-test centre. Det neste du gjør er er å gi variantene hvor mye trafikk de skal generere. Har du to ulike sider, vil det være naturlig å justere begge til å få 50% trafikk hver.

Nå er du nesten klar for publisering, det eneste du må gjøre er å endre URLen for hvor bruker skal havne på ditt domene. Ved å klikke på «Change URL» kan du endre dette. For meg kan et ekstempel være: tommyholtet.no/Unbounce-guide.

Nå er du klar for å publisere landingssiden din. Klikk på «Publish page» øverst i høyre hjørne og klikk deg videre.

 

(Skjermdump fra Unbounce)

Implementering av Mailchimp

Det siste jeg anbefaler er å koble Unbounce sammen med Mailchimp. Det krever at du allerede har en Mailchimp-konto, har du ikke det kan denne opprettes på to minutter her. På samme side som du gjennomfører A/B-testen, scroller du helt ned på siden. Her kan du se at man kan koble opp Unbounce med ulike programmer. Du trykker nå på Mailchimp, så på «Connect with Mailchimp». Nå åpner det seg en ny fane til Mailchimp sin nettside. Her klikker du bare på login, og kontoene kobles sammen automatisk. Nå kan velge hvilke lister leadsene sine skal havne i.

Noen tips fra meg

  1. Bli kjent med verktøyet
  2. Prøv ulike maler
  3. Få andre til å se på landingssiden før lansering
  4. Ha det gøy med Unbounce!

Sånn, nå har du publisert din første Unbounce-landingsside. Enkelt, ikke sant?

  • Tommy Holtet

Kilder:

Konverteringsbloggen
Unbounce
Reid Hoffman – «Help the people you know with small gifts«

Del gjerne innlegget:

2 tanker om “Hvordan lage landingssider i Unbounce (Med video)

  1. Hei Tommy!

    Dette er en utrolig kreativ og god guide! Du skriver bra og har gode bilder med tydelige markeringer. Jeg elsker at du har laget video selv, det er den beste måten å bli guidet på syns jeg. Innlegget har en perfekt lengde og er absolutt relevant for mange forretningsfolk. Bra skrevet, fortsett slik!

    Mvh Hirad Modabberi

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *