Hvordan kan Boardshop bli en bedre nettbutikk?

 

Boardshop er Norges største butikk for brettsport og har Norges største utvalg av Oakley. He
r finner du det meste av actionsportutstyr og noen av de heteste merkene innenfor brettsport. Butikken er godt etablert, men hvordan kan Boardshop bli en enda bedre nettbutikk? Det er ofte lett å tenke at alt er bra når man leve
rer gode resultater, med i så og si alle butikker er det forbedringspotensiale. Utgangspunktet i innlegget baserer seg på Neil Patels tips om hvordan få flere kunder på din nettside.

Jeg skal vurdere nettbutikken på 6 punkter, hvor jeg skal rangere hvert punkt fra 1-6 og avslutte med en samlet vurdering. Følgende punkter skal vurderes:

  1. Førsteinntrykk
  2. Synlighet
  3. Brukervennlighet
  4. Kjøpsprosess
  5. Kundetilfredshet
  6. Kundekommunikasjon

Førsteinntrykk

(Skjermdump fra Boardshop)

Et godt førsteinntrykk er like viktig i butikksammenheng som når du presenterer deg selv for nye mennesker. Uten et godt førsteinntrykk kan du miste potensielle kunder før de i det hele tatt har sett på produktene du tilbyr.

Førsteinntrykket av nettsiden vurderes etter tre kriterier:
1. Har jeg kommet til rett sted?
2. Hva kan jeg gjøre her?
3. Hvorfor skal jeg gjøre det her?

Disse tre spørsmålene skal kunne besvares innen de første fem sekundene, hvis ikke har nettbutikken noe å forbedre.

På fremsiden kan man tydelig se Boardshop-logoen øverst i venstre hjørne, noe som viser at vi er på riktig sted. Øverst på siden kan man se alle produktkategoriene, en «Om Boardshop» side, kundeservice og muligheten for å logge inn. Vi ser at at Boardshop har lagertømming i dette øyeblikk, noe som vil si at de har gode tilbud på sine vinterprodukter. Ved å scrolle nedover på siden finner vi tilbud på Oakley-goggles, som er et av deres største produkter. De har også lagt inn sine vårnyheter, men dette ligger veldig langt nede på siden. Grunnen er nok at de har lyst til å tømme vinterlagret sitt først, men det er lurt å flytte vårnyhetene lengre opp på siden. Ved å for eksempel ha en widget øverst på siden som tar kunden til nyhetene, kan kundene enkelt føres til vårproduktene uten å måtte bla igjennom hele forsiden.

Man får ingen indikator på hvorfor du skal handle hos Boardshop på forsiden. Ved å klikke seg inn på om Boardshop siden får vi vite at alle ansatte driver med ekstremsport, og har både erfaring og kunnskap. Vi får ikke vite noe om fraktkostnader, eller levering på forsiden. Et eksempel på en lignende nettbutikk som har dette på sin forside er Session. Her får du vite at frakten er på 69 kr og du får lynrask levering.

Terningkast: Bilderesultat for dice 4

Synlighet

Hvor enkelt er det å finne Boardshop på nett? Her snakker vi som Search Engine Optimizing (SEO) og Search Engine Marketing (SEM). Det er viktig at butikken er synlig på sitt eget navn men også på de ulike produktene de tilbyr.

Hvordan scorer Boardshop når det kommer til søk på nett? Vi skal se på tre ulike former, betalt-søk, organisk-søk og shopping-annonser.

  1. Betalt søk
    Med betalt søk blir nettsiden din plassert høyt i Googles søkeresultater mot betaling. For å teste dette har jeg søkt på ulike ord som Oakley goggles, snowboard, twintip og skijakker. Boardshop scorer lavt på betalt søk, de dukker nemlig ikke opp på noen av søkeresultatene. Søker jeg på «Boardshop» kommer det en betalt annonse fra Boardshop øverst i resultatsiden.
  2. Organisk søk
    Ved å benytte seg av lignende søkeord som nevnt over er resultatene splittet. Søker vi på snowboard og skateboard finner vi Boardshop høyt oppe. Søker vi derimot på ord som twintip, skijakker/snowboardjakke eller Oakley goggles finner vi ikke Boardshop i det hele tatt.
  3. Google-shopping
    Her scorer Boardshop veldig lavt. Det kommer ikke opp noen annonser fra Boardshop i Google-shopping annonser.

Boardshop scorer veldig lavt på både betalt søk og Google-shopping, men når det innenfor organisk søk gjør de det relativt bra. Som vist i eksemplet under dukker Boardshop opp først etter annonsene i et organisk søk.

Terningkast:

Bilderesultat for dice 2

Brukervennlighet

En høy score på brukervennlighet er essensielt for enhver nettside/nettbutikk. Er det enkelt for målgruppen å finne frem på siden? Det skal være enkelt å navigere, søkefunksjonen skal være optimal og nettstedet skal være mobilvennlig. En mobilvennlig nettbutikk er spesielt viktig nå i dag, ettersom nordmenn handler på mobilen som aldri før.

Nettbutikken er oversiktlig med alle produktkategoriene øverst på siden, hvor du kan holde museknappen over de ulike produktene for å få flere valgmuligheter. Dette er en enkel og oversiktlig produktoversikt, noe som gjør det veldig brukervennlig for kunden.
Søkefunksjonen kan bedres. En søkefunksjon burde foreslå lignende ord som det du søker på og det burde poppe opp bilder av produktene du søker på. Det kommer ikke opp foreslåtte ord, noe som er veldig negativt. Det kommer bare opp bilder på noen produkter du søker etter, som for eksempel Oakley. Søker jeg på snowboard, kommer det ikke opp noen bilder.

Ved å gjennomføre en Google developer test kan vi finne ut om nettsiden er mobilvennlig. Nettsiden scorer bra på testen, og blir kvalifisert som mobilvennlig. Jeg har også gått inn på mobilsiden selv, og det er enkelt å navigere selv på mobil. Dette er særdeles viktig, ettersom økningen av mobilbruk har skytt i været.

(Skjermdump fra Google Developer test)

Terningkast:

Bilderesultat for dice 5

Kjøpsprosess

Kjøpsprosessen skal være enkel og effektiv. Fra kunden legger noe i handlekurven til fullført kjøp skal det gå raskt og det skal føles trygt. Desto færre ting det er å huke av og fylle inn, desto bedre.

Når du legger en vare i handlekurven får du straks en indikator på hvor mange varer du har i handlekurven øverst i høyre hjørne. Du kan fremdeles handle videre eller velge å gå til kassen. Når du kommer til kassen trenger du ikke registrere ny bruker for å fullføre kjøp, noe som fører til en raskere handel. På kassesiden skriver du inn leveringsmåte og e-postadresse. Du har også full oversikt over din ordre, med både produkter og pris. Du har også muligheten for å krysse av på mottagelse av nyhetsbrev, noe som er veldig bra.

Noe som ikke er veldig bra er at på kassesiden er det mye støy. Du ser fremdeles alle produktvariantene øverst på siden, noe som kan føre til at kunden klikker seg ut av kassen og ser på nye produkter. Dette kan selvfølgelig føre til flere salg, men ofte kan det ha seg slik at kunden ikke fullfører kjøpet fordi man ser på nye produkter og blir i tvil om man faktisk vil kjøpe noe. Det er utrolig viktig at en nettbutikk tar bort alt som ikke har med fullførelse av kjøpet på kassesiden. Vi kan bruke Session som eksempel igjen. Her finnes det ikke støy på kassesiden, noe Boardshop også burde gjøre! Som vist i eksemplet under, Boardshop øverst og Session nederst.

(Skjermdump fra Boardshop)
(Skjermdump fra Session)

Selve betalingen kan gjennomføres på mange måter. Du kan betale med blant annet Visa/Mastercard, faktura og Vipps. Ved å bruke Vipps som betalingsmåte kan du gjennomføre kjøp veldig raskt. Du får automatisk en notifikasjon på mobilen din, hvor du kan godta Boardshop sin forespørsel. Med tanke på at du ikke trenger å registrere bruker og du kan bruke Vipps kan du fullføre kjøpsprosessen utrolig raskt, noe som er kjempe bra!

Terningkast: 

Bilderesultat for dice 4

Kundetilfredshet

Hvor fornøyd er kunden med Boardshop? Ved å se på anmeldelser på ulike sider som Facebook og Trustpilot kan man få en innblikk i kundens tilfredshet, men det er viktig å se om det er nok anmeldelser for å få et riktig resultat.

På Facebook har Boardshop fått 212 anmeldelser og har 4,4 av 5 stjerner. De fleste skryter av rask levering og god kundeservice. Dette er veldig gode tall, mange anmeldelser og mange stjerner. På Trustpilot har de fått 80 anmeldelser og 8,8 av 10 stjerner. Her skrytes det også over rask levering og god kundeservice. Dette er altså nesten 300 anmeldelser og de scorer godt. Det er alltid noen som ikke er fornøyde,  som enten ikke har fått varen sin eller har støtt på andre problemer. Slik er det i omtrent alle nettbutikker, og det vil nærmest være umulig å få toppkarakter.

Men igjen kan vi ta Session som et eksempel som overgår Boardshop. På Trustpilot har 1040 anmeldelser og har 9,5 stjerner. Det er nesten full score med over ekstremt mange flere anmeldelser enn Boardshop. Dette kan ha noe med ulik størrelse på butikkene, men det er helt klart at Session vet hva de driver med, og Boardshop kan ha noe å lære.

På Session sin nettbutikk har de med anmeldelser fra Trustpilot på selve nettbutikken. Dette er veldig smart, ettersom nye kunder kan se hva andre mener om både produkter og kundeservicen til butikken. Dette er også noe Boardshop burde implementere. Under er eksemplet fra Session.

(Skjermdump fra Session)

Terningkast:

Bilderesultat for dice 5

Kundekommunikasjon

Kommunikasjon med kunden er veldig viktig for at kunden skal føle seg ivaretatt og for at bedriften skal utvikle seg i en positiv retning. Boardshop er aktive på sosiale medier som Facebook og Instagram, hvor de legger ut informasjon om nye produkter, salg og tilbud. De bruker også kanalene til å legge ut bilder og videoer fra ulike snowboard og twintip arrangementer. I disse bildene og videoene bruker de også kjente utøvere innenfor de ulike grenene som Marcus Kleveland og Ståle Sandbech, noe som kan være med på å skape mer oppmerksomhet rundt Boardshop.

På Facebook har de 77 000 følgere og på Instagram har de 14 000 følgere. De kan altså nå ut til mange potensielle kunder gjennom disse kanalene. De spammer ikke kanalene sine, men oppdaterer jevnlig. Men spørsmålet er også hvordan de faktisk svarer på kundehenvendelser. Ved å scrolle gjennom noen av spørsmålene som har kommet på Facebook ser jeg at de er ganske dårlige til å svare. Noen ganger har de ikke svart i det hele tatt, dette er ofte når kunden har klaget. Når de faktisk svarer er de lite personlige, og de virker som de bare svarer fordi de må, og ikke fordi de vil.

På selve nettbutikken har kundeservice åpent fra 08:00 til 16:00 mandag til fredag. Målet deres er å svare innen en time, og på kveldstid og helger skal de svare i løpet av neste virkedag. Dette er en god målsetning, men jeg tenker at en time kan være relativt kort tid, spesielt med mange henvendelser. Jeg har dessverre ikke fått testet om de faktisk klarer denne målsetningen. Boardshop har også en chat-funksjon, noe som gjøre det mulig å chatte med kundeservice i sanntid, noe som er veldig bra.

Forbedringspotensiale vil altså å være flinkere til å svare kundene på Facebook, og være mer personlig med kundene sine. Dette er veldig viktig, fordi ekstremt mange bruker Facebook, og alle kan se hvordan Boardshop svarer sine kunder.

Terningkast:

Bilderesultat for dice 4

Samlet vurdering

Boardshop er en god nettbutikk, men de har en del forbedringsmuligheter. Her kommer en liste over forbedringsmuligheter:

  • Bli bedre på betalt søk og Google-shopping. Gjør nettbutikken mer synlig, som kan føre til flere kunder.
  • Fjerne støy fra kassesiden. Dette er utrolig viktig!
  • Bli flinkere på å svare på Facebook, og bli mer personlig.
  • Vise tydeligere på forsiden hvorfor kunden skal handle hos Boardshop.
  • Vise anmeldelser fra Trustpilot på nettbutikken.

Samlet vurdering:

Bilderesultat for dice 4

Hvis du ønsker å lese lignende nettbutikkvurderinger, ta en titt på disse:

Vurdering av nettbutikk – G-sport av Thomas Karlsen
Vurdering av nettbutikk – Zalando av Thomas Klein Grønvold

  • Tommy Holtet

Kilder:

https://search.google.com/search-console/mobile-friendly
https://www.tek.no/artikler/dobling-i-mobilhandelen-pa-ni-maneder/161981
https://www.quicksprout.com/2014/09/10/how-to-write-blog-posts-that-generate-leads/

 

 

 

 

Del gjerne innlegget:

2 tanker om “Hvordan kan Boardshop bli en bedre nettbutikk?

  1. Hei Tommy.

    Jeg vil først og fremst gratulerer deg med et godt innlegg. Du har kunnskap om temaet og tydelig satt deg dine krav for vurderingen. Du gjør en god analyse av Boardshop og jeg synes vurderingen din er gjennomgående god.

    Jeg skulle kanskje ønsket at bildene dine var litt mer zoomet inn og enklere å lese. Kan være små endringer du gjør da du la inn bildet som gjør det enklere å få se dine gode poenger.

    Videre er jeg fornøyd med oppsettet og konklusjonen og de konstruktive tilbakemeldingene i slutten av innlegget.

    Takk for at du også delte min vurdering av G-sport!

    1. Takk for tilbakemelding, Thomas! Og takk for at du kommer med litt konstruktivt tilbakemelding, det vil gjøre med til en bedre blogger.
      Tommy

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *