Hvorfor bruke E-postmarkedsføring

Nå nylig hadde vi en spennende forelesning om e-postmarkedsføring. Forelesningen ble gjennomført av gjest Even Ødegård og vår foreleser Karl Philip Lund. I dag bruker bedrifter mye ressurser på andre kanaler enn e-postmarkedsføring, som for eksempel sosiale medier. Det som er interessant er at e-postmarkedsføring har en større ROI(Return of Investment) enn andre kanaler. I følge en amerikansk studie (MarketingSherpa) er det beregnet at en gjennomsnittlig ROI for e-postmarkedsføring var 57 dollar per investerte dollar. Dette vil si at du får igjen 57 dollar for hver dollar du investerer. Hvorfor velger da bedrifter å bruke mer ressurser på andre kanaler enn e-postmarkedsføring? Jeg kan ikke gi deg et helt konkret svar, men det har nok mye med at folk opplever e-post som spam. Bedrifter tror at det å sende mange e-poster til kunder og potensielle kunder er å plage dem, og vil ikke føre konverteringer. Det er viktig å tenke på at alt er relativt, for mange e-poster er spam, men det å finne en god balanse er gull verdt.

De beste resultatene kommer i form av automatisering, ikke nyhetsbrev. Automatisering av e-post kan for eksempel være om du legger noe i handlekurven, men ikke betaler, da får du automatisk en e-post om av du har varer i handlekurven. I skrivende stund fikk jeg faktisk en mail fra Zalando om varer jeg har «glemt» i handlekurven min, noe som etter denne forelesningen forteller meg at Zalando vet hva de driver med.

Hvordan komme i gang med e-postmarkedsføring?

  1. Bygge e-postlister
  2. Skape et e-postsystem
  3. Hva slags type e-post skal man sende ut
  4. Skrive gode e-poster
  5. Gode landingssider
  6. Analyse av data

Bygge e-postlister

Det første steget er å bygge gode e-postlister. Noen bedrifter velger å kjøpe ferdige e-postlister, noe som er utrolig dumt. Kjøpte lister kan ikke kvalitetssikres, du treffer ikke nødvendigvis målgruppen og du kan bli sett på som en spammer. Det første du må gjøre er å gi kunden en grunn til å gi fra seg e-posten sin. Dette kan gjøres i form av ulike strategier, som for eksempel konkurranser, rabattkoder, nyhetsbrev eller når kunden handler. For å få kundene til å registrere seg må det være en enkelt prosess. Har du pop-ups må disse være innenfor Googles retningslinjer. Google endret nå nylig sine retningslinjer slik at nettsider skal bli mer mobilvennlige, ettersom mesteparten av internettbruk nå i dag skjer gjennom mobilen. Følger du ikke retningslinjene vil det få konsekvenser for nettstedets søkeoptimalisering. Hellobar er et eksempel på et verktøy som kan hjelpe deg å samle e-poster.

Skape et e-postsystem

Det er viktig å ha et brukervennlig system som lar deg få god oversikt over innsamlede e-poster. Det finnes mange muligheter, og valget kommer ofte an på bedriftstype. Større bedrifter bruker ofte mer avanserte systemer. Det som er en ulempe med de store systemene er at de er avanserte, noe som vil si at de som håndterer dette må vite hva de driver med. Det kan ofte være en lengre og tyngre prosess å komme i gang med slike systemer. Et system som er veldig enkelt og brukervennlig er Mailchimp. Dette systemet, sammen med Hellobar, bruker jeg på bloggen. Mailchimp er enkelt å lære seg. I forelesningen fikk vi i oppgave å lage en kampanje, lage en liste og sende e-mail om kampanjen på 30 minutter. Kampanjen kunne vært bedre, men min gruppe fikk til dette uten å ha brukt systemet tidligere. Det tar altså ikke lang tid å sette opp lister, kampanjer og formidle det.

Hva slags type e-post skal man sende?

Når du skal sende en e-post er det viktig å tenke på formålet med e-posten. Det er flere typer e-poster du kan sende ut, og ofte har personalisering god effekt. Ved å rette e-posten direkte mot mottaker fører du til at kunden opplever e-posten som mer personlig. Dette kan gjøres ved å for eksempel bruke navn i starten av e-posten, eks.»Hei Tommy Holtet». Det som er viktig om du skal gjøre dette er at du bruker riktig navn og stavelse. Begynner du å surre med feil navn kan det fort slå tilbake og kunden velger å ikke trykke videre.
En annen type er transaksjonseposter. Når kunden gjennomfører en handling sendes en e-post. Et godt eksempel på dette er om du bestiller en flybillett, hvor du straks mottar en bekreftelsesmail. En bekreftelsesmail må være godt formulert og helst inneholde virkemidler som virker innbydende. Dette er ikke nødvendigvis en mail for å fremme salg, men den kan tilby viktig informasjon om det du har kjøpt. Får kunden god og relevant informasjon kan det føre til salg senere.
Du har også andre typer som avansert personalisering og remarketing, men jeg velger å ikke gå nærmere inn på disse nå.

Skrive gode e-poster

Det høres kanskje åpenbart ut, men det er ikke alle som får til å skrive gode e-poster. Når du sender en e-post skal det tydelig stå hvem avsender er, mailen skal ha et godt emnefelt og en forhåndsvisning er essensielt. I selve mailen må man være tydelig og presis, det hjelper lite med fancy ord som ikke gir mening. Målgruppen må forstå innholdet, og dermed er det naturlig at du justerer tekst og illustrasjoner etter målgruppen. Det siste er at det må være enkelt å klikke seg videre. Dette innebærer at du bruker ord som er enkle og imøtekommende for kunden. Bruk av ord som «last ned» eller «send inn» oppfattes ofte som mer jobb for kunden og kan føre til færre klikk.

Over har vi et eksempel på mailer jeg har mottatt. Rød indikerer avsender, grønn er emnet og blå er forhåndsvisning. Det er viktig at alle disse elementene er på plass for å optimalisere budskap og potensielle klikk.

Gode landingssider

En god landingsside, eller en dedikert landigsside er toppen av kransekaka. Fører klikket til bedriftens nettside kan ofte kunden bli forvirret og ikke vite hvor de skal gå videre. Derfor må klikket føre til en landingsside som er laget for den kampanjen du kjører. En god landingsside gjenspeiler tilfredsstillelse av målgruppen. For å kunne gjøre dette må du ha god målgruppeinnsikt. Dette krever en del jobb, hvor du må analysere målgruppen, men god jobb fører til gode resultater. Det som er bra med en dedikert landsingsside er at du enkelt kan kjøre A/B tester. Dette gjøres ved å for eksempel sende 20 mailer med en landsingsside og 20 mailer med en annen. Den siden som fører til flest klikk videre fra landingssiden er den siden du går for. Det som virkelig kjennetegner en god landingsside er at du får den informasjonen du trenger for å ta en beslutning, men at alt som er unødvendig og overfladisk fjernes fra siden. Under ser du et eksempel på en vanlig nettside og en dedikert landingsside.

(Konverteringsbloggen.no)

Analyse av data

Måling og analysering av data er veldig viktig for å optimalisere din markedsføringsstrategi. Det er fem punkter som det er nødvendig å gå igjennom.

  1. Unike målinger: Hvor mange har åpnet e-posten?
  2. Bounces: Hvor mange e-poster ble ikke levert og hvor mange e-poster ble ikke åpnet?
  3. Avmeldinger: Hvor mange har meldt seg av listen?
  4. Click-through-rate: Hvor mange klikket på linken i e-posten?
  5. Salg: Hvor mange salg har kommet fra e-posten?

Ved å besvare alle disse spørsmålene kan du finne ut hva du gjør bra eller hva du må forbedre. Dette kan være alt fra målgruppen, landingssiden eller hvordan du har skrevet selve e-posten.

Driver ikke din bedrift med e-postmarkedsføring? Da er det bare å gjøre som Karl Philip sier, velg en retning(e-postmarkedsføring) og implementer som et helvete.

 

  • Tommy Holtet

 

Kilder:

http://www.konverteringsbloggen.no/landingssider/
http://www.websuksess.no/e-post/

 

 

Del gjerne innlegget:

5 tanker om “Hvorfor bruke E-postmarkedsføring

  1. Bra skrevet referat Tommy.
    Du har skrevet det på en måte som kan bidra til å hjelpe andre i gang med dette også.
    Når du viser til «fakta» fra forskning, er det fint om du lenker til denne forskningen. Det er utrolig mange som bare kommer med påstander om hvordan noe er, det en viss person ville kalt fake news eller kanskje alternative fakta. Derfor er det viktig å dokumentere påstander som kan danne grunnlag for viktige beslutninger.
    Bra jobbet 🙂
    Hilsen fra Arne

  2. Tusen takk for tilbakemelding!
    Takk for at du kommer med en kritisk tilbakemelding, dette skal jeg ta med meg videre. Jeg har nå lenket til hvor jeg fant denne informasjonen.

    – Tommy

  3. Enkelt og bra skrevet Tommy!
    Dette er et innlegg som jeg er sikker på vil hjelpe mange å komme igang med e-postmarkedsføring. Du skriver strukturert som gjør det enkelt for meg som leser å følge med underveis. Jeg synes du fanger meg som leser på en god måte, dette har du gjort før!
    Du trekker frem gode momenter som er viktig for vellykket implementering av e-post markedsføring. Hvis jeg skal komme med anbefalinger, ville jeg sagt du bør kildehenvise dataen du har funnet fra tidligere forskning.
    Et annet moment som hadde trukket dette innlegget enda et hakk opp, er å kunne tatt utgangspunkt i et verktøy man kan drive e-post markedsføring. For eksempel Mailchimp som er et enkelt verktøy.

    Stå på videre Tommy, dette var bra!

    Mvh
    Thomas Klein Grønvold

    1. Takk for tilbakemelding, Thomas!
      Jeg har endret det med kildehenvisninger nå, takk for at du påpeker dette.
      Det med å ta utgangspunkt i et e-postverktøy er noe jeg kunne gjort, men jeg bestemte meg for å ikke ta det med fordi innlegget ble for langt. Men uansett, takk for at du kommer med tips.
      – Tommy

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *