Videoannonsering på Youtube

Videoannonsering fører til interaksjon med annonsen og du når ut til målgruppen enklere enn tradisjonell reklame. Youtube er en enorm plattform med rundt 3,5 millioner brukere bare i Norge. Plattformen blir stadig brukt til annonsering, både gjennom video, display og bannere. Gjennomsnittlig bruker seere 40 minutter per Youtube-økt, hvor man som regel ser fler videoer i en og samme økt. Det er akkurat det som er interessant med plattformen, du ser nemlig ikke bare på en video. Jeg personlig er av typen som skal se en eller to videoer, men plutselig sitter jeg der og ser 5-6. Grunnen til at Youtube er en økende og populær plattform er fordi du finner alt der, de har noe for enhver smak. Man kan si det slik at Youtube alltid er i primetime, du ser på akkurat det du vil når du ønsker det.

Nå for tiden deltar jeg i en konkurranse som heter Google Online Marketing Challenge, hvor jeg og to medstudenter skal lage en online markedsføringskampanje ved hjelp av Adwords. Som deltaker i denne konkurransen får jeg en unik mulighet til å lære mer om hvordan annonsering via blant annet søk, display og video fungerer. For å være godt rusta til denne konkurransen deltar jeg i Google Online Marketing Bootcamp. Her lærer vi nyttige tips om digital annonsering.

Før vi hopper inn i video-annonsering på Youtube, er det viktig å tenke på hva målene med en annonse skal være. En annonse skal skape bevissthet og oppmerksomhet rundt ditt merke, føre til en vurdering/omtanke rundt ditt merke og det skal skapes konverteringer, butikk besøk og salg.

Videoannonsering

Under Bootcampen ble vi fortalt at 64% av shoppere sier at Youtube har påvirket deres kjøpsbeslutning. Dette er nok ikke bare basert på annonser, men selve plattformen med videoer og andre tjenester. Uansett er 64% et veldig høyt tall, som sammen med antall brukere forklarer hvorfor Youtube er en viktig plattform for annonsering.

Det finnes flere ulike formater for video-annonsering, jeg skal nå gå igjennom de jeg mener er mest relevante:

  • Youtube Bumper Ads
  • TrueView In-Stream
  • Non-skippable In-stream

Youtube Bumper Ads

Før du får avspilt en Youtube video er det ofte annonseringer som er seks sekunder lange, som det ikke er mulig å hoppe over. Dette kalles Bumper ads. Formatet er godt egnet for både rekkevidde og frekvens, du vil altså enkelt se hvor mange som har sett annonsene dine og hvor mange ganger de har blitt sett. Seks sekunder er relativt kort, men du kan få sagt utrolig mye i løpet av få sekunder. I følge Krista Neher prosesserer mennesker visuell kommunikasjon 60.000 ganger raskere enn tekst, noe som vil si at en seks sekunders videosnutt kan være viktigere enn man tror.
Når bruker du Bumper ads? Hvis din bedrift har en seks sekunders video-annonse de ønsker å kjøre, er Bumper ads godt egnet. Hvis ikke er In-stream formatet et bedre alternativ. Bumper Ads er kostnadseffektivt og de korte seks sekundene kan føre top of mind hos målgruppen. Formatet bruker CPM budgivning.

Ved å klikke på denne linken kan du se et eksempel på en Bumper ad brukt av Norwegian Cruise Line. Denne videoen vil bli avspilt før du kan se din ønskede video.

TrueView In-stream

Dette er de videoannonsene som kan hoppes over etter fem sekunder.
Når bruker du In-stream? Dette formatet er både populært og godt egnet for flere situasjoner. Ved hjelp av «hoppe over» knappen får man verdifull informasjon. Er det mange som hopper over annonsen er det ikke sikkert du treffer riktig målgruppe, eller så kan det være slik at videoen ikke er god nok. De som selvfølgelig ikke hopper over annonsen er verdifulle, ettersom de viser interesse i annonsen. Her vil dermed re-marketing være et viktig element i å fange disse brukerne. I dette formatet betaler du ikke etter vanlig CPM basis. Blir annonsen sett ferdig, sett over 30 sekunder, eller trykkes det på en annonse link betaler du for annonsen. Du betaler altså ikke for annonsen hvis noen hopper over den.
Under er et eksempel på In-Stream formatet, hvor selve annonsen er 1:05 lang, men du kan hoppe over den etter fem sekunder.

Non-skippable In-stream

Dette er en annonse som spilles av før, under eller etter din ønskede video. Dette formatet fører til at seer ikke har mulighet til å hoppe over annonsen, selv om den er lang eller kort.
Når brukes Non-skippable In-stream? Formatet tvinger målgruppen til å se annonsen. Det kan altså bli brukt hvis du virkelig ønsker at målgruppen skal få med seg annonsen. Du vil altså nå ut mange, men det kan også føre til at mange forlater annonsen og selve videoen de ønsker å se. Formatet blir solgt på vanlig CPM basis, og generer ofte høyere CPM enn andre formater, altså mer kostnadskrevende. Non-skippable In-stream generer ofte en høyere merinntekt, men det er også viktig å ha i bakhodet at formatet har en høyere avbruddsfrekvens.

Her ser du et eksempel på Non-skippable In-stream. Annonsen kommer fra Kolonial, og varer i 1:25. Du må se hele annonsen før du kan se den nye musikkvideoen til Kygo.

Alle tre formatene kan brukes både på desktop og mobil. I en gjesteforelesning med Prashant Søegaard fikk vi vite at 60% av internettbruk skjer gjennom mobilen. Det har seg også slik at TV brukte 47 år på å nå en brukermasse på 1 milliard mennesker, mobil brukte 5. Det forklarer hvorfor annonsene burde i høyeste grad fungere på mobil i tillegg til desktop.

Annonseblokkering

Som nevnt er Youtube en voksende plattform, med millioner av brukere bare her i Norge. Men det er viktig å være obs på at det finnes programmer som gjør det mulig å unngå annonsering på nettsider, deriblant Youtube. Mange nettsider har i dag utviklet egne programmer som fører til å du må skru av annonseblokkering før du kan se nettsidens innhold. Slik er det ikke på Youtube, noe som er viktig å ha i bakhodet når du skal velge annonseringsplattform. Her er det viktig å tenke målgruppe, tror du at mange i målgruppen har Adblock? Da burde det kanskje vurderes andre alternativer.

// Tommy

Kilder:

Deltakelse i Google Online Marketing Bootcamp
https://support.google.com/youtube/answer/188038?hl=en

 

Del gjerne innlegget:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *