Markedsføring i digitale kanaler

Digital markedsføring er markedsføring gjennom digitale flater, hvor man bruker digital teknologi i markedsføringen. Innenfor digital markedsføring bruker man ulike kanaler for å formidle sine produkter, tjenester og virksomhet. Slike kanaler kan være sosiale medier, e-post og et eget nettsted. Ulike kanaler har ulike egenskaper og formål, hvor man må vurdere bruken av kanalene deretter. Videre i dette innlegget skal jeg kort og konsist fortelle deg om fire ulike typer medier og deres sammenheng med markedsføringskanaler, samt en kort kommentar om multikanal markedsføring.

Markedsføring i digitale kanaler dreier seg i hovedsak om fire forskjellige typer:

  • Betalte medier
  • Egne medier
  • Fortjente medier
  • Affiliate marketing

Betalte medier

Nettsider tar betalte for at bedrifter kan reklamere for sine produkter eller sin virksomhet. Et eksempel kan være VG, hvor bedrifter betaler VG for å publisere sin reklame på deres nettside. Fordelen med betalte medier er at du har god kontroll på hva som eksponeres. Ulempen er blant annet at det er kostnadskrevende og du kan bli utsatt for ulike Adblock programmer.

Egne medier

Dette er medier som er eid, som for eksempel en bedrifts nettside eller Facebook-side. Det som er fordelen med egne medier er at det er relativt lave kostnader, og du har i likhet med betalte medier høy grad av kontroll. Det som ofte kan være en utfordring er å få folk til å besøke ditt nettsted.

En egen nettside er essensielt for en hver bedrift. Potensielle og eksisterende kunder besøker nettsiden når de ønsker informasjon eller ønsker å kjøpe produkter fra bedriften. En godt organisert og brukervennlig nettside er en markedsføringskanal som alle bedrifter må bruke tid på. Denne kanalen har relativt lave kostnader, og bedriften har full kontroll på hva som blir eksponert. Det som kan være en utfordring er blant annet å få folk til å besøke nettsiden.

Fortjente medier

Fortjente medier dreier seg i hovedsak om sosiale medier som kanal, hvor du får publisitet fra andre. Når noen legger igjen en kommentar på Facebook-siden, eller tweeter om deg vil dette klassifiseres som fortjente medier. Her har du realtivt liten kontroll, ettersom du ikke kan bestemme hva andre skal si om deg. Det som er en stor fordel med fortjente medier er at du kan oppnå markedseffekter uten store kostnader, som skjer gjennom positiv omtale. Dette kan selvfølgelig gå andre veien, hvor du får negativ omtale og må bruke ressurser for å motbevise.

Bruken av sosiale medier kan være et tiltak for å få folk inn på din nettside. Det som er viktig å tenke på med sosiale medier, er at de ulike underkanalene, altså Facebook, Twitter, Instagram etc. har ulike formål. Jeg vil påstå at Facebook er den viktigste kanalen i denne sammenheng, fordi nesten alle er på Facebook nå i dag. Faktisk er det over 3,5 millioner nordmenn som har en Facebook-konto.

Affiliate marketing

Denne formen for markedsføring innebærer et samarbeid mellom nettbaserte forretninger. Det vil si at du gir noe, for å så få noe annet tilbake, som vil føre til en vinn-vinn situasjon. Et eksempel på dette kan være å bruke blogg som en markedsføringskanal. Bloggeren kan ha et samarbeid med en bedrift hvor bloggeren bruker et av deres produkt i et innlegg. Klikker leseren på produktlinken og kjøper noe vil for eksempel bloggeren få en liten sum penger. Dette vil altså både blogger og bedrift tjene på.

Multikanal markedsføring

Innenfor digital markedsføring snakker vi gjerne om multikanal markedsføring. Med dette menes at man kombinerer de ulike kanalene, både offline og online. Som nevnt har hver kanal sitt eget formål, og det er dermed lurt å kombinere kanaler slik at de utfyller hverandre. Som også nevnte tidligere kan man bruke sosiale medier for å få potensielle kunder inn på din nettside. Dette er et eksempel på multikanal markedsføring. Ved å benytte seg av flere ulike kanaler kan du skape en unik kundebase med gode nettverkseffekter. Det som er viktig å ha i bakhodet er at du er bevisst på hva de enkelte kanalene kan oppnå og hva de ikke kan oppnå. En kanal kan dekke et behov en annen kanal ikke gjør.

// Tommy

Kilder:

 

 

Del gjerne innlegget:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *