Google triksene du ikke var klar over

Hver eneste dag søkes det over3.5 milliarder ganger på Google. Under 10% av søkerne vet hvordan man kan forbedre resultatene og søke effektivt. Google har et kurs som heter Google Power Search Course, som gjør deg til en bedre søker. Jeg har brukt Google i mange år, og har alltid trodd at jeg er en god søker, men kurset endret raskt denne tankegangen. Du tenker kanskje fortsatt hvorfor du skal bli en bedre søker, du finner jo alltid det du søker etter? Det er kanskje sant, men med hjelp av det jeg skal vise deg nå vildu lettere finne det du ønsker, samt få bedre resultater.

Google tilbyr mange funksjoner i sitt søkeverktøy, noen av disse kalles operatører. Dette er ord eller tegn du setter inn i søkefeltet som fungerer som et filter. Jeg skal nå gå gjennom noen av de som jeg mener er nyttige.

Site calling
Med hjelp av denne operatøren kan du finne resultater publisert av den nettsiden du ønsker. La oss si at du skal finne ut noe om fjellras, og du vil bare ha artikler publisert av VG. Ved å skrive inn: fjellras side:vg:no, vil du bare få opp artikler som VG har skrevet om fjellras. Denne er en fin funksjon å bruke dersom du ønsker å finne helt spesifikk hva en en nettside sier om noe. Det er altså en god måte å kvalitetssikre informasjon, spesielt om du leter etter noe seriøst.

Bildet til høyre viser altså bare resultater fra VG.

Ta vekk uønskede ord
Den neste funksjonen vi skal se på er hvordan du kan fjerne ord du ikke ønsker i ditt søkeresultat. Du skal søke etter ordet «Napoleon», men du ønsker ikke resultater som handler om Napoleon Bonaparte. Ved å skrive Napoleon Bonaparte i søkefeltet vil du få færre resultater og resultater som nødvendigvis ikke handler om hærføreren Napoleon Bonaparte. Så ved å sette et minustegn foran et ord, dukker det ikke opp i dine resultater.

Det øverste bildet er et søk med bare ordet Napoleon, og det nederste er et søk med Napoleon -Bonaparte. Vi ser at det blir to ulike resultater ved å benytte seg av funksjonen.

Filtype
Du har også muligheten til å søke etter filtyper. Resultatene gir deg de filtypene du ønsker. Eksempler på filtyper kan være: DOC, PDF og KML. Hvis du for eksempel ønsker resultater som skal være en PDF fil kan du søke slik: markedsføring filetype:pdf. Som vist i bildet under kan du se at vi bare får opp resultater som er en pdf-fil.

Sitater
Du har kanskje søkt etter et sitat fra et dikt eller en sang og du får opp mange resultater hvor det kan være vanskelig å finne akkurat det du søker etter. I Google kan du søke etter sitater ved å taste inn anførselstegn mellom sitatet. La oss si at du ønsker å finne en sang, men du husker bare en del av teksten. Da kan du sette anførselstegn mellom teksten. La meg demonstrere med et eksempel. Det eneste du husker fra låten er «roper og skriker litt».

 

 

 

 

Ved bruk av anførselstegnene ser vi har vi får et helt annet resultat. Operatøren hjelper oss altså til å finne ut at sangen heter «Piano» av Karpe Diem.

Dette er bare en brøkdel av hvilke funksjoner Google søk har å tilby. Dette var også bare noen av elementene i første del av kurset. Jeg anbefaler virkelig at du også tar dette kurset, ettersom det gjør søk i Google lettere og mye mer effektivt. Ved å klikke på lenken kommer du frem til kurset: her: https://coursebuilder.withgoogle.com/sample/course

// Tommy

Kilder:

http://www.internetlivestats.com/google-search-statistics/

her: https://coursebuilder.withgoogle.com/sample/course

Del gjerne innlegget:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *