Du er en del av Googles team


Google maps

Vi har alle sittet i en bil med en GPS som plutselig får et anfall og sier: “Rekalkulerer, rekalkulerer, rekalkulerer..”. Irriterende. GPSen gir deg den korteste kjøreruta, men trafikk, ulykker osv. har ingen innvirkninger på reiseruten. Så står du på E6 da, med den gravide kona di liggende på sykehuset og køen blir bare lengre og lengre. Irriterende. Når du skal sjekke raskeste vei hjem fra ferie, eller letteste måte å komme deg på vorspiel, har du helt sikkert brukt Google maps på et eller annet tidspunkt. Men hvordan fungerer egentlig appen, hvordan kan den gi deg sanntidsoppdateringer om trafikk, ulykker, raskeste reiserute osv?

Tjenesten er bygget opp av blant annet algoritmer, satellitter og ulike samarbeidspartnere. Det vi skal se nærmere på er hvordan Google bruker deg, med hjelp av din smarttelefon til å gjøre Google maps til hva det er i dag. Når du setter deg i bilen på vei til jobb sender telefonen ut signaler om startpunkt, endepunkt og hvor fort du kjører. Din mobiltelefon sender informasjon, og dataene fra denne informasjonen samles og kan gi et sanntidsbilde av din reiserute. Slik data kalles «Big data», og krever veldig mange brukere. Ved hjelp av data fra tusenvis av brukere på samme sted, kan appen fortelle deg om det er trafikk eller ikke. Beveger alle brukerne seg i 40 km/t i 80 sonen, vil appen registrere dette som trafikk. Det er slik appen kan foreslå nye reiseruter, som kanskje på papiret er lengre, men i praksis kortere. Så neste gang du skal kjøre fra Oslo til Trondheim, flikk opp Google maps og se om du kan spare tid på en annen rute.

I 2013 kjøpte Google trafikkapplikasjonen Waze. Appen blir kalt for en “sosial GPS”, som gir brukerne muligheten til å kommunisere med hverandre. Brukerne kan blant annet få vite bensinpriser og hvorfor det er kø på visse strekninger av hverandre. Du har kanskje opplevd at det er kø, du går inn på Google maps og ser at det har oppstått en trafikkulykke. Google maps og Waze sitt samarbeid gjør det mulig å få slike oppdateringer bare få minutter etter at noe har oppstått. Genialt, ikke sant? Det som også gjør tjenesten unik og kaprer brukere er at det er mulig å samle poeng, ved for eksempel ved å rapportere en trafikkulykke. Noe som er med på å få brukere til appen.

Hvordan får Google dette til å fungere?

For at Google kunne ta i bruk trafikk crowdsourcing er det to viktige problemer som måtte løses, skala og brukers sikkerhet. Skalaproblemet dreier seg om at Google må ha mange bruker, og da mener de virkelig mange. Det hjelper lite med bare 100 brukere, det trengs tusenvis for å kvalitetssikre data. Google lykkes med dette fordi de har nemlig mange brukere, og da snakker vi i millionklassen. Tjenesten er også gratis og brukervennlig, noe som er med på å kapre brukere. Ved hjelp av blant annet dette har Google klart å få nok brukere til å kvalitetssikre appen, og gjøre den best mulig, og bedre enn det.

Brukerenes sikkerhet er viktig når du besitter så enormt mye privat informasjon om brukerne. Tjenesten er anonym, og kan ikke brukes til å «tracke» brukerne. Du må godta at Google kan bruke din posisjon for at du er en del av datainnsamlingen. Google sikrer deg også ved at data som blir samlet inn av veldig mange på et sted, blir samlet sammen slik at det blir vanskeligere å skille telefonene fra hverandre. Google tar sikkerhet veldig seriøst, og sletter data om din reiserute i etterkant slik at ingen kan bruke denne informasjonen senere. Vi kan si det slik at Google har laget et solid sikkerhetsbelte!
Synes du fremdeles at det er ubehagelig at Google sitter med slik informasjon om deg? Da kan du enkelt skru av posisjonstjenesten på din smarttelefon.(Se hvordan her: posisjonstjeneste)Det er viktig å ha i bakhodet at posisjonsdeling er en nyttig funksjon til flere av Googles tjenester. Velger du å skru av dette, vil ikke de andre tjenestene bli utnyttet til sitt fulle potensiale. Er du på utkikk etter nærmeste campingplass, vil ikke appen finne denne om du ikke har godtatt deling av din posisjon.

Google maps er altså en tjeneste basert på Big data, som kommer både forbruker og Google selv til gode. Google får mange brukere som kan sammen med Google Adwords gi unike forretningsmuligheter samtidig som brukerne får en fantastisk god og ikke minst gratis GPS-tjeneste.

  •  Tommy Holtet

Kilder:

Krokan, Arne. 2015. ​Det friksjonsfrie samfunnet. Oslo: Cappelen Damm.
http://www.makeuseof.com/tag/technology-explained-google-maps-work/
http://www.dinside.no/mobil/slik-vet-google-hvor-tett-trafikken-er/60982254
https://googleblog.blogspot.no/2009/08/bright-side-of-sitting-in-traffic.html

Del gjerne innlegget:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *