Kort introduksjon om Digital markedsføring

Det er mulig du har hørt begrepet digital markedsføring før, men har få tanker om hva det faktisk dreier seg om. Jeg er på ingen måte ekspert på dette emnet enda, men i løpet av dette semesteret skal jeg bli god!

Teknologien utvikler seg raskere e

nn noensinne, ogverden blir mer og mer digitalisert. Når jeg gikk på barneskolen brukte vi penn og papir, læreren brukte «overhead» eller måtte rulle en gammel kasse-TV inn i klasserommet når vi skulle se film. Sånn er det ikke i dag. Førsteklassinger bruker iPad og krittavlene er erstattet med «smartboards». Verden forandrer seg, både privat og i arbeidslivet.

Digital markedsføring har i dag en mye større betydning enn hva det hadde for bare noen få år siden. Sammen med den raske teknologiske utviklingen og et digitalisert samfunn trengs det kompetanse for hvordan du skal markedsføre deg digitalt.

Vi kan tenke oss at tradisjonell markedsføring har gått ut på dato. Vi ser sjeldenere på TV, ser ikke på plakater og hører sjeldnere på radio. Vi ser ned på mobiltelefonen, vi streamer musikk og serier og vi kjøper klær på nett. Med digital markedsføring kan vi utnytte ulike kanaler, som kommer både bedrift og forbruker til gode. Inbound markedsføring er fremtiden, hvor målet er å få kunden til å oppsøke deg. Med hjelp av internett og smarttelefoner får du sanntidskommunikasjon med forbruker, noe som har vist seg å være en suksess.

«If you have more money than brains you should focus on outbound marketing. If you have more brains than money, you should focus on inbound marketing.»
– Guy Kawasaki

Det er viktig at det vi kan om tradisjonell markedsføring ikke glemmes, men overføres inn i den digitale verdenen. De fire Pène er fremdeles sentrale. Men det dreier seg om hvordan du skal bruke de i den digitale verdenen. Hvordan skal du kommunisere en prisøkning på en effektiv måte som kommer både deg og forbruker til gode? Hvordan skal du kommunisere nye attributter? Mulighetene er mange, og gjennom digital markedsføring skal vi gjøre dette på en spennende og effektiv måte.

Kort og godt kan vi si at digital markedsføring handler om å promotere et produkt, et merke eller en tjeneste gjennom digital teknologi. Fokuset ligger i å skape en opplevelse for brukerne.

// Tommy

Kilder:

http://info.techweb.no/blogg/hva-er-digital-markedsf%C3%B8ring-og-hva-er-forskjellen-fra-tradisjonell-markedsf%C3%B8ring
https://www.leadpages.net/blog/guy-kawasaki-on-inbound-marketing/

Del gjerne innlegget:

4 tanker om “Kort introduksjon om Digital markedsføring

  1. Hei! Dette synes jeg var et veldig godt skrevet innlegg, Tommy 🙂 Liker tanken om at den tradisjonelle markedsføringen kan overføres til det digitale, og at dette skaper mange flere fordeler og muligheter for markedsførere. Gleder meg til å lese flere innlegg!

    – Maria

  2. Hei Tommy,
    Stemmer det at du er fra Kongsvinger? Kan du gjøre deg noen tanker om tiltak der Kongsvinger Toppfotball kan bruke digital markedsføring for å øke inntektssiden i resultatregnskapet?
    Stikkord på satsningsområder kan være;
    -Øke tilskuertall på kampdag.
    -Øke sponsorinntekter.
    -merchandise (effekter).

    -Forza Vinger Invest

    1. Hei!
      Ja, det stemmer at jeg er fra Kongsvinger. Dette høres interessant ut, og jeg skal se nærmere på det og komme med en tilbakemelding i nærmeste framtid.
      Takk for at du tok kontakt.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *